ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ДО СПІВБЕСІДИ
В умовах конкурентного ринку праці, щоб виділитись серед претендентів на робоче місце під час співбесіди, необхідно докласти багато зусиль. Зазвичай у таких випадках чуються поради: дізнайтесь якомога більше про роботодавця, продумайте, як будете одягнені, приїжджайте на інтерв’ю заздалегідь та інше. Тепер давайте поговоримо про те, як Ви можете справити добре враження на інтерв'юера? Зрештою позитивне рішення роботодавця залежить не тільки від Ваших професійних набутків, це результат комплексної оцінки поведінкових характеристик претендента.
Ось 10 прийомів, які повинні допомогти Вам пройти співбесіду й переконати, що ви той єдиний(а), кого варто взяти на роботу.
1. Дотримання тактики психологічного впливу
Практика показує, що студенти-випускники у пошуках першого місця роботи ретельно готуються до інтерв’ю, а під час нього завзято вихваляють компанію, а разом з нею інтерв’юера, демонструють ентузіазм, знаходять і обговорюють спільні теми, усміхаються, підтримують із співбесідником зоровий контакт. Тут найменш ефективною виявилася стратегія самореклами, коли кандидати багато говорили виключно про свої здібності й позитивний досвід, перераховуючи власні університетські заслуги.
Попри заяви роботодавців про важливість досвіду й кваліфікації у виборі кандидатів, психологічні дослідження свідчать, що остаточне рішення приймають з огляду на вміння претендента підтримувати невимушену бесіду. Отже, його здатність спрямувати діалог у потрібне русло виявляється найбільш виграшною властивістю.
2. Контроль
Інтерв’юери часто запитують, чи потрапляв претендент коли-небудь у складні ситуації. Ви, ймовірно, підготували відповідь, але в ній не продемонстровано цікаві для роботодавця якості? Щоб психологічно грамотно відповісти на це питання, необхідно зробити акцент на тому, як саме Вам вдалось скерувати ситуацію належним чином, перш ніж дозволити їй керувати вами. Роботодавці завжди хочуть бачити, що ви готові брати на себе ініціативу самостійно. Пам'ятайте про це.
3. Психологічна налаштованість на розмову
Більшість із нас час від часу веде внутрішній діалог, щоб самоорганізуватись, бути зібранним і спрямованним на продуктивну роботу. Взагалі, існує багато методів самовдосконалення, серед яких, скажімо, аутотренінги. Разом з тим, не беручи до уваги різноманітні психотехніки (вони вмагають спеціальної підготовки), саме метод психологічного самонавіювання в контексті проходження співбесіди дає непогані результати. Корисними для вас можуть бути такі психологічні настанови: «Зараз я увійду в кімнату впевнено...» та «Я зможу посміхнутись і впевнено потиснути руку інтерв’юеру...». Це можуть бути інші настанови подібного змісту. Єдина умова - не говорити із собою вголос.
4. Психологічні образи
Якщо провідні спортсмени можуть успішно використовувати психологічні образи для поліпшення власних спортивних результів, то чому це не може допомогти під час проходження співбесіди?
Наприклад, за умовами одного дослідження половина учасників уявили себе впевненими й розслабленими на майбутній співбесіді. Унаслідок цього діалог проходив успішно й вони отримували роботу. Решта учасників, що не були налаштовані на створення ментальних психологічних образів, показували гірші результати. До того ж учасники першої групи були спокійнішими і менш напруженими.
5. Приберіть з обличчя неприродну голлівудську посмішку
Звичайно, своєрідна мова тіла може свідчити про позитивну налаштованість людини і створювати про неї добре враження. Це, наприклад, усмішка, прихильний погляд, ледь помітний нахил тулуба уперед. Таке невербальне спілкування, позитивно впливає на оцінки рекрутера та на рейтинг кандидата. Але намагайтесь уникати занадто вимушеної неприродної усмішки. Адже це може мати зворотний ефект. Усе сказане стосується і мови тіла взагалі, що теж може здаватись неприродною.
6. Міцне «психологічне» рукостискання
Серед невербальних засобів впливу на інтерв’юера особливої ваги набуває рукостискання. Важко припустити, що воно може бути різним, але це так. Енергійний і міцний потиск руки може позитивно вплинути на рішення про прийняття на роботу. Це однаково справедливо як для чоловіків, так і для жінок, причому в другому випадку згаданий прийом був особливо ефективним.
7. Підготуйте виправдання, якщо це потрібно
Існує думка, що в процесі співбесіди необхідно уникати будь-яких виправдовувань. Такі поради базуються на тому, що ви не забов’язані пояснювати причини прогалин у своєму досвіді або вибачатися за свої недоліки. Ця думка не завжди буває слушною.
Більше того, Ви не повинні занадто перейматись через необхідність пояснювати свої промахи , якщо ситуація потребує цього. Коли проблеми чи помилки виникають навіть під час інтерв’ю, кандидати, які щиро висловлювали розкаяння й обіцяли, що таке не трапиться знову, були оцінені вище, ніж ті, хто намагався уникнути всіляких коментарів.
8. Будьте щирі в оцінці своїх слабких рис
Наскільки потрібно бути чесним при складанні резюме, коли ви знаєте все про власні недоліки? З огляду на важливість виникнення симпатії під час співбесіди, проблема стає досить відчутною, коли про свої недоліки необхідно розповісти, так щоб не принизити себе в очах інтерв'юера.
Коли це потрібно зробити: на початку чи в кінці співбесіди? Було виявлено, що, щирість в оцінюванні своїх слабких сторін, продемонстрована на початку бесіди, мала кращий ефект, ніж тоді, коли претендент говорив про це наприкінці інтерв’ю. Отже, будьте чесними, визнаючи свої недоліки, а вже коли пішли на це, то постарайтесь поговорити про це на самому початку бесіди.
І зовсім навпаки треба чинити, коли йдеться про ваші переваги. Розмову про найбільш визначні досягнення та успіхи прибережіть на кінець зустрічі. У цьому випадку спрацьовує психологічний ефект пам'яті. Співдесіда обов’язково має закінчуватись на високій позитивній для вас ноті.
9. Менше вигуків і слів-паразитів
Люди, спілкуючись усно, часто вживають слова-паразити, бувають випадки, що в мовленні їх забагато. Це погіршує враження від бесіди, може розцінюватися як низький професіоналізм. Значить шанси на отримання омріяного робочого місця зменшуються.
10. Будьте унікальними
Ви прочитали орієнтовні відповіді на стандартні питання для співбесіди. Але добре, якщо Ви й тут бажаете виділитися серед інших претендентів.
Помічено, що кандидати на посаду, відповідаючи на стандартні питання якось інакше, мають значну перевагу. Інтерв'юер зазвичай вище оцінює тих, хто дав нові й оригінальні відповіді. Можливо, це тому, що вони легше запам’ятовуються, справляючи потрібне враження.
Пам'ятайте про всі описані психологічні прийоми, коли наступного разу підете на співбесіду. Це може Вам допомогти.